“Bouwen aan een toekomst”

08 november 2024

Het opleidingsbedrijf Motopp begeleidt statushouders naar werk. Elke zes weken start een groep kandidaten met een fulltime IT traineeship, de trainees worden in zes maanden opgeleid. “De focus ligt op technische skills en op vaardigheden die nodig zijn om te slagen in een Nederlandse werkomgeving”, vertelt partnership en recruitment manager Anna Maas. 

Nutteloos voelen

“Alle trainees waarmee we werken zijn honderd procent inzetbaar op de arbeidsmarkt. Ze hebben in hun thuisland vaak al veel werkervaring opgedaan, maar komen in Nederland niet aan het werk door een taalbarrière en het gebrek aan een netwerk. De universiteiten en werkgevers vermeld op hun curriculum vitae zijn hier onbekend en daardoor van weinig waarde. De meeste trainees solliciteerden verschillende malen en zijn nergens uitgenodigd. Dat maakt ze wanhopig. Ze willen geen uitkering ontvangen, maar bouwen aan een toekomst. Een van onze trainees vertelde mij in wat voor diep dal hij had gezeten. Hij voelde zich nutteloos, hij wilde werken en bijdragen aan de Nederlandse samenleving. De man verstuurde driehonderd sollicitatiebrieven zonder enig resultaat, terwijl hij hoogopgeleid is en acht jaar werkervaring heeft.”

Vast dienstverband

Na het afronden van het traineeship gaan de trainees aan de slag bij de opdrachtgevers van het detacheringsbureau. Ze krijgen een contract voor onbepaalde tijd bij Motopp en werken gedurende anderhalf jaar bij een opdrachtgever. Tijdens deze periode worden de trainees begeleid door Motopp. Daarnaast volgen de statushouders aanvullende workshops om hun kans op een vast dienstverband bij de werkgever te vergroten. “We werken samen met gerenommeerde bedrijven zoals de Rabobank, ABN AMRO, Post NL en de Postcodeloterij. Na anderhalf jaar hebben de trainees daar een goede start gemaakt. Heel Nederland kent deze bedrijven, dat staat mooi op hun cv’s.”

Cultuurverschillen

“We merken dat sommige culturen bescheidener zijn dan de Nederlandse. Veel statushouders vinden het lastig om zichzelf te presenteren. Ze zijn niet gewend te praten over hun plus- en minpunten. We leren ze om zich comfortabel te voelen voor een groep mensen, en niet bevreesd te zijn om vragen te stellen aan een leidinggevende. Actief meedoen tijdens een vergadering hoort ook bij de Nederlandse werkcultuur. Laatst vertelde een trainee dat het in Turkije heel normaal is om met een jas aan op kantoor te zitten bij koud weer, in Nederland wordt dat als onbeleefd ervaren.”

Mooiste moment

Elke twee weken voeren de trainees gesprekken met coaches van Motopp en iedere maand evalueert Motopp de voortgang met de opdrachtgevers, in de hoop dat de werkervaring daadwerkelijk een succes wordt. “We zien dat zesennegentig procent van de trainees na anderhalf jaar een vast dienstverband krijgt aangeboden. Een goede score. Er is zoveel blijdschap en emotie wanneer de trainees uiteindelijk vast aan het werk gaan bij de werkgever. Voor ons is dat het mooiste moment van het traject.”

www.participatieprijswerkgevers.nl
Jaarbijeenkomst: donderdag 14 november 2024, 15.00-18.00 uur, Koepel Haarlem

participatieprijs-werkgevers-2024-jurybezoek-motopp-25-10-24-foto-adam-van-noort

  • Tekst: Meta van der Meijden
  • Foto: Judith Buijze-Cappon

 

 

 

Latest news

Inclusief werkgeven, hoe doe je dat?

18 november 2024
Hoe kun je inclusief werkgeven in de praktijk brengen? Veel werkgevers willen wel, maar weten nog niet precies hoe. Daarom zijn de eerlijke verhalen van werkgevers die dit al succesvol doen, hartstikke interessant. Kijk en luister naar Motopp en...
Nieuws

And the winner is….. Motopp

15 november 2024
Het was tot het laatste moment spannend, maar de vakjury heeft beslist. Motopp is de winnaar van de Participatieprijs voor werkgevers in de Regio Zuid-Kennemerland 2024. Het Amsterdamse opleidingsbedrijf levert een opvallende en succesvolle bijdrage aan de integratie van...
Nieuws

“Ieder mens heeft een uniek talent”

08 november 2024
POP Creative Agency is een webshop, design-atelier en textieldrukkerij. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en bedrukken van gepersonaliseerde kleding, accessoires en cadeaus voor het eigen merk POP en voor scholen, sportverenigingen en bedrijven. Met een achtergrond in...
Verhalen van werkgevers participatieprijs-werkgevers-2024-finalist-popcreativeagency-foto-judith-cappon