Complimenten van thuiszorg-cliënten
“Als de zon niet schijnt, moet je zelf voor licht zorgen.” Deze spreuk van haar moeder zal Rose Slingerland-Embate nooit vergeten. En niet alleen dat, ze probeert er ook naar te leven. Dat doet ze in haar privéleven, bij haar vrijwilligerswerk en zeker ook bij haar werk voor ThuiszorgInHolland.
De geboren Filipijnse kwam via haar Nederlandse man in ons land terecht. Hoewel dat eigenlijk niet de bedoeling was. Het paar ging wonen op de Filipijnen en daar kwamen ook de kinderen ter wereld. Het leven lachte het jonge gezin toe. Toen werd haar man ziek.
Volhouden
Voor de behandeling van haar man kwamen ze naar Nederland. In een nieuw land werd Rose plotseling mantelzorger. “We hadden ook twee jonge kinderen, die in een nieuw land hun weg moesten vinden. Het was natuurlijk niet altijd makkelijk. Soms was het zelfs heel zwaar en stond ik te huilen onder de douche. Maar je moet volhouden.”
Vrijwilligerswerk
En dat deed ze. Ze richtte zich op haar zorgtaken, ging zingen in een koor en werd actief in haar kerk. Ook vond ze nog tijd om vrijwilligerswerk te doen, onder andere in de moestuin van een basisschool. “Als oudste van vijf kinderen weet ik wat het is om te zorgen. Ik heb dat eigenlijk altijd gedaan. En het is vanzelfsprekend dat ik zo goed mogelijk voor mijn man wilde zorgen. Het vrijwilligerswerk hielp me, bood me afleiding. Het is geweldig om met kinderen bezig te zijn en ze te leren wat er allemaal uit een paar kleine zaadjes kan groeien.”
Ik doe mijn werk met toewijding en probeer altijd aardig te zijn
Na het overlijden van haar man en een periode van rouw, vond Rose het tijd om aan het werk te gaan. Op de Filipijnen had ze economie gestudeerd. “Maar mijn zus zei toen: je hebt eerst voor ons gezorgd en later voor je man en ook voor je kinderen. Dat kun je toch ook zien als investering? En zo heb ik het opgepikt. Ik wilde zorgen. Ik wilde graag met mensen werken. En eerder dit jaar kwam ik via de gemeente bij Spaarne Werkt. Ik kon deelnemen aan de training ‘Werken in de thuiszorg’ en kwam uiteindelijk bij ThuiszorgInHolland terecht.”
Training
De training, die zes weken duurt en wordt afgesloten met een stage, is bedoeld om de cursisten voor te bereiden op werken in Nederland. “We zijn allemaal mensen, maar er zijn natuurlijk cultuurverschillen tussen Nederland en de Filipijnen. Het was heel fijn om te leren hoe we in Nederland met elkaar omgaan, over communicatie en duidelijkheid en dat je op tijd moet komen. De sfeer was ook heel fijn, zowel met de andere cursisten als met de mensen van Spaarne Werkt. Ik noem mijn drie begeleiders ook wel mijn drie beschermengelen.”
Toewijding
Later tijdens de stage, die Rose bij ThuiszorgInHolland deed, maakte ze kennis met het werken in de thuiszorg. Ze liep mee met twee ervaren collega’s en het werk sprak haar aan. “Ik combineer wat ik heb geleerd op de training en tijdens de stage met mijn eigen intuïtie. Ik doe mijn werk met toewijding en probeer altijd aardig te zijn. Dat begint er mee dat elke cliënt met een lach begroet. Ik merk dat dit wordt gewaardeerd.”
Complimenten
Dat merkt ook ThuiszorgInHolland, dat al een aantal keren is gebeld met speciale complimenten. “Ik was heel blij toen ik dat hoorde. Het is een mooie erkenning. Maar de warmte van de cliënten, de blijdschap die ik voel als ze me begroeten, dat is misschien nog wel het grootste compliment. En dat maakt me een dankbaar en gezegend mens. Want daardoor weet ik, dat ik voor een beetje licht heb gezorgd.”
ThuiszorgInHolland
“Met werknemers als Rose zijn wij natuurlijk hartstikke blij,” zegt Anneloes Eversdijk van ThuiszorgInHolland, de werkgever van Rose. Deze thuiszorgorganisatie met ruim 650 medewerkers is in een groot deel van het land actief, met name ook in Haarlem en Amsterdam.
Het is geen geheim dat ook de thuiszorgsector te kampen heeft met personeelstekorten. “Daarom proberen we via verschillende kanalen mensen te werven. Samen met Spaarne Werkt hebben we regelmatig gebrainstormd over wat we kunnen doen om meer mensen aan te trekken en dan met name ook mensen met een niet-Nederlandse achtergrond. Spaarne Werkt heeft toen een training op kunnen zetten, gericht op anderstaligen om ze voor te bereiden op werk in onze branche.”
Nieuwe lichtingen
Rose behoort tot de eerste lichting die deze training heeft doorlopen. Inmiddels zijn er al twee andere trainingen gestart en wordt het concept binnenkort ook aangeboden in Beverwijk. “De training is helemaal in het Nederlands en de bedoeling is om mensen de normen en waarden op de Nederlandse werkvloer bij te brengen. Denk daarbij aan manieren van presentatie, maar ook over ziekmeldingen en doorbetalingen bij verlof.”
Hopen dat uit nieuwe trainingen supermedewerkers als Rose komen
“We zijn ontzettend blij dat we dankzij deze training al een aantal goede medewerkers hebben kunnen werven”, vervolgt Anneloes. “En het mooie is: niet alleen wij zijn blij, de medewerkers zijn dat ook en de cliënten, de mensen waar we het allemaal voor doen, ook. Het regent complimenten en dat is natuurlijk geweldig! We kunnen alleen maar hopen dat we uit de nieuwe trainingen ook weer zulke supermedewerkers kunnen recruteren.”