Basbike Tweewielers kan de vraag beter aan met Niels

Fietsen is nog nooit zo populair geweest. Dat merken ze ook bij Basbike Tweewielers in Haarlem. “Het is een gekkenhuis, maar met Niels erbij is de druk weg”, zegt eigenaar Bas Rijlaarsdam. “Bovendien is hij uniek. Een tweede Niels ga ik niet vinden.”

Klanten komen en gaan deze ochtend in de zaak aan de Westergracht. “Zo gaat het de hele week door,” vertelt Bas Rijlaarsdam. “Mensen pakken vaker de fiets. Sinds de coronaperiode is het een gekkenhuis. Ik ben daarom heel blij met collega Niels Koppen. Hij werkt sinds twee jaar bij me via Spaarne Werkt.”

Buurtzaak
Basbike repareert en onderhoudt fietsen en e-bikes, maar verkoopt ook fietsen van onder meer Van Dijck en Cortina. “Ik ben in deze buurt opgegroeid en ik woon en werk hier nog steeds.” Bas onderbreekt even zijn verhaal en steekt zijn hand op naar een klant: “Hé Pieter, goedemorgen. Ben je vrij vandaag?”

Hij vervolgt: “Sommige klanten ken ik al m’n leven lang. Ik zat met hun kinderen op school, ik weet wat ze doen en hoe het met ze gaat. En andersom geldt dit ook: laatst kreeg ik van een klant een zelfgebreide knuffel voor ons derde kindje dat op komst is. Zo gaat dat hier.”

“Op papier een perfecte match, en ook persoonlijk klikt het goed”

Goede match
Al die tijd stond Bas er alleen voor. “Totdat een van mijn vaste klanten zag dat ik enorm druk was. Hij werkt als jobcoach bij Spaarne Werkt Detacheren en hij wist wel iemand. Dat was dus Niels. Hij heeft zijn vakdiploma fietstechniek, net als ik, en een diploma detailhandel mbo 3. Op papier een perfecte match, en ook persoonlijk klikt het goed.”

Wandelende Wikipedia
“‘Wiki Niels’ noem ik hem weleens, want hij is een wandelende Wikipedia. Hij is technisch sterk. Werkt als een Pietje Precies en als hij iets niet weet, struint hij het internet af om het op te zoeken. Nog geen dag heeft hij verzuimd. Alles bij elkaar maakt hem dat uniek: een tweede Niels ga ik niet vinden.”

Niels voert zelfstandig reparaties en onderhoud uit en hij maakt daarvoor de facturen op in het kassasysteem en rekent af met klanten. “Gaandeweg heb ik ontdekt wat hij wel en niet prettig vindt werken. Ik zorg bijvoorbeeld dat hij niet met te veel verschillende dingen tegelijkertijd bezig is. Verder helpen we elkaar vooral. Heb ik een reparatie waar ik me echt even op moet focussen, dan werkt Niels zelf aan een makkelijke klus en is hij stand-by voor klanten. En andersom ook.”

Ontspannen afsluiten
“Sinds Niels er is, werk ik met een planning. ’s Morgens doen we nu de fietsen en e-bikes waarvoor een afspraak is gemaakt. En in de middag werken we aan opdrachten voor klanten die spontaan binnenlopen, bijvoorbeeld voor een lekke band.”

“Opluchting. Dat voel ik sinds Niels hier werkt. Met hem erbij is er meer rust en sluit ik ’s avonds ontspannen af. De grote vraag naar reparaties en onderhoud blijft aanhouden, maar de druk is weg.”

spaarne-werkt-succesverhalen-basbike-juni24

Foto: Bas Rijlaarsdam (links) en Niels Koppen.

Latest news

Inclusief werkgeven, hoe doe je dat?

18 november 2024
Hoe kun je inclusief werkgeven in de praktijk brengen? Veel werkgevers willen wel, maar weten nog niet precies hoe. Daarom zijn de eerlijke verhalen van werkgevers die dit al succesvol doen, hartstikke interessant. Kijk en luister naar Motopp en...
Nieuws

And the winner is….. Motopp

15 november 2024
Het was tot het laatste moment spannend, maar de vakjury heeft beslist. Motopp is de winnaar van de Participatieprijs voor werkgevers in de Regio Zuid-Kennemerland 2024. Het Amsterdamse opleidingsbedrijf levert een opvallende en succesvolle bijdrage aan de integratie van...
Nieuws

“Bouwen aan een toekomst”

08 november 2024
Het opleidingsbedrijf Motopp begeleidt statushouders naar werk. Elke zes weken start een groep kandidaten met een fulltime IT traineeship, de trainees worden in zes maanden opgeleid. “De focus ligt op technische skills en op vaardigheden die nodig zijn om...
Verhalen van werkgevers participatieprijs-werkgevers-2024-jurybezoek-motopp-25-10-24-foto-adam-van-noort